الإثنين , سبتمبر 16 2019

أحمد حلمي مُتهم بالسرقة وحالته النفسية سيئة ويرفض الرد والسبب؟!

متابعة/ حسن الخواجة

تحوم حالة من الجدل، حول فيلم “خيال مآته” للنجم لأحمد حلمي، والذي يخوض به سباق عيد الأضحى، بعد تعرضه لانتقادات شديدة من جانب بعض النقاد الفنيين، وزاد الأمر سواءً بعد اتهام المؤلفة نهال سماحة، بسرقة فكرة الفيلم منها، ونشرت المؤلفة نهال سماحة على صفحتها على الفيسبوك تلميحات بسرقة فكرة فيلم خيال مأته منها.. وكتبت: “بتاريخ ٢٠ يناير/ كانون الثاني ٢٠١٨ تمت مكالمة مع الفنانة زوجة الفنان لعرض أفكار عليها، ملخصها إنها مش بتعمل أفلام كوميدي، قولتلها الفيلم ده بسيط جداً ويعتمد على كوميديا الموقف/ المشهد فقط (يعني كتابة المشهد هي اللي هتضحك ومش مطلوب شقلبه من الممثل.. اعتماد كلي على الفكرة والكتابة).. وانتهت المكالمة بتحديد لقاء،وبتاريخ الثلاثاء ٢٣ يناير/كانون الثاني ٢٠١٨، تمت المقابلة مع الفنانة زوجة الفنان، حكيت لها عن الفيلم بالتفصيل وادتلها سيناريو الفيلم كامل وسيناريو لفيلم تاني.. على وعد أنها هتقرأ وترد عليا، فكرة الفيلم المطروحة عليها باختصار جدة في صغرها كانت تعمل خادمة في البيوت تخصصت في سرقة المنقولات والمجوهرات الثمينة وتبديلها بأخرى مقلدة بالاشتراك مع أخواتها.. ولكنها تزوجت رجل مرموق يدعي عدلي يكن وتابت عن السرقة ولكنها احتفظت بالمسروقات في شقتها القديمة.. يتزوج حفيداها ولظروف ما يضطرون للإقامة في شقتها القديمة بدون علمها.. يعرفان أن الشقة كانت مخبأ لحرامي، وبالصدفة يبدأ كل منهم في اكتشاف المسروقات المخبأة ظناً منهم أنها كنز ستحقق لهم أحلامهم.. ولكن الجدة تقرر التوبة وإرجاع جميع المسروقات لأصحابها وتبدأ في الخطة بمساعدة حفيدها وسائقها/المساعد الخاص الملازم لها من فترة طويلة وتاجر المسروقات التي تتعامل معه (الفكرة كما تم حكيها لها بالإضافة للسيناريو)”..

نهال سماحة قالت إنها لم تتلق أى رد منهما بعد طرح الفكرة واعتقدت أنها لم تنل الإعجاب، وأضافت : بتاريخ الاثنين ٣ أغسطس/آب ٢٠١٩ صحيت علي بوست بملخص الفيلم( جد طول عمره حرامي وبيخطط لسرقة ويستعين بحفيده لتنفيذها)، هنا قولت استحاله يكونوا سرقوا الفكرة!، وشوفت الإعلان الاول.. اتأكدت إنها فكرتي.. شوفت الإعلان الثاني عيطت من صدمتي إن فيلمي اتسرق واتحور لشكل تاني… كل اللي كانوا قاريين فيلمي أول ما شافوا الإعلان ما قالوش غير كلمة واحدة طبعا كلنا عارفينها.. وقد إيه إن الفيلم مافيش شك أنه مسروق بغباء.. مهما حبيتوا ممثل أو ممثلة ماتثقوش فيهم علشان مش كلهم زي ما يتشافوا في التليفزيون، حسبي الله ونعم الوكيل في اللي استحل مجهود وتعب حد في الوقت اللي كان ممكن يرفعوا سماعة التليفون يقولولي عايزين الفيلم منك واشتغلي علي السيناريو للفنان مش الفنانة.. او ياحبيبتي مش عايزين منك حاجة غير الفكرة.. أو خليكي جوست رايتر وهناخد منك الفكرة ونديها لحد تاني له اسم يكتبها.. بس حتى كل الحلول دي معملوهاش ولا فكروا فيها.. ومافيش أي مبرر ليهم للي حصل منهم! طيب علشان انا مش لاحقه اقرأ كل الكومنتس.. انا كتبت لأني كنت مقهوره من اللي حصل.. والفيلم مسجلاه.. وقايله في البوست ان اللي متأخد الفكرة وتفاصيل من عندي.. وان السيناريوهين مختلفين تماما.. والفيلم اللي معمول ممكن يكون احسن من فيلمي مليون مرهً لانه كان اول حاجة اكتبها في حياتي وانا وضحت ده برضه.. وببساطه اللي عايز يصدق يصدق واللي مش عايز يصدق مايصدقش”.

 

وأكدت المؤلفة في تصريحات صحفية، أنها ستقاضي فريق العمل، حفاظاً على حقوقها الادبية والفكرية..  من جهته رفض النجم أحمد حلمي التعليق على واقعة اتهامه بسرقة سيناريو فيلمه من الكاتبة نهال سماحة، كما أثار الفيلم ردود فعل واسعة على موقع التواصل الإجتماعي تويتر بعد أراء عدد من النقاد عن فشل الفيلم رغم تحقيقه إيرادات في موسم عيد الأضحى المبارك تبلغ 6 ملايين جنيه يومياً.. ووصف عدد من النقاد الفيلم بالنمطية والمط والتطويل وعدم استغلال القدرات الكوميدية للنجوم الذين يعج بهم الفيلم لطفي لبيب، حسن حسني،أنعام سالوسة، حمدي الميرغني، ياسر الطوبجي، بيومي فؤاد.

وكانت الناقدة ماجدة خير الله، قد كتبت عبر حسابها الشخصي في الفيسبوك: “خيال مآتة، بداية كده اسم بايخ يشكل عام طرد وليس جذب، ثانياً الفيلم مكنش مضطر يرجع نصف قرن لزمن أم كلثوم ويصعب الحكايه على نفسه، وبالتالى يفسد حركة أحمد حلمي ويخليه يظهر معظم أحداث الفيلم كرجل فى الثمانين، وطبعاً كان مضطر يرفع سن كل من حوله فيفقد جزء كبير من آلق وحيوية أحمد حلمي ورفاقه، ثم هو أنت فاكر أن الجيل اللي بيدخل سينما النهاردة يعرف يعني إيه بروش أم كلثوم؟ ولا إيه قيمته؟، كان ممكن السيناريست يشوف حكاية أقرب شوية من أم كلثوم يبنى عليها البلوف الأساسي”.. ويمر حلمي يمر بحالة نفسية سيئة بسبب انتقادات الجمهور للفيلم، وكذلك تسريبه بجودة عالية عبر مواقع الانترنت، وعلى إثره بدأ رحلة البحث عن سيناريو لفيلم جديد، أملاً في استعادة مكانته بين جمهوره.

 

 

شارك الخبر

تفقّد ايضاً

القبض على ابناء السبكي لحيازتهم الكوكايين!!

متابعة/ حسن الخواجة ألقت قوات الأمن في مصر، القبض على كريم وخالد، نجلي المخرج الشهير أحمد …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.